מה זה אופטימיזציה למנועי חיפוש? [המדריך המלא שיגלה לך הכל]
כל בעל אתר רוצה שיגיעו אליו גולשים רבים, ובמיוחד מי שמשתייך לקהל היעד שלו. מטרה מתבקשת נוספת של בעל האתר היא לספק לכל מי שמגיע את חוויית המשתמש הטובה ביותר האפשרית, כך שהביקור באתר יניב את התוצאות הרצויות הן לגולש והן לו. אחת הפעולות הנדרשות למימוש שתי המטרות הנ"ל היא ביצוע אופטימיזציה למנועי חיפוש – ובמאמר זה תמצאו הסברים מפורטים שיעזרו לכם לבצע אותה נכון.
מה זה אופטימיזציה?
השלב הראשון הוא להבין מה זה אופטימיזציה לאתר. אמנם האופטימיזציה מוגדרת כמיועדת למנועי חיפוש, אבל בפועל הפעולות שמתבצעות מכוונות גם לאלגוריתמים (של גוגל ושאר חברות בתחום) וגם לבני אדם (וליתר דיוק, ללקוחות הפוטנציאליים שלכם).
התהליך כולל סדרת צעדים שמסדירה את מבנה האתר ומתאימה אותו לדרישות העדכניות ביותר של מנועי החיפוש, משפרת את חוויית המשתמש (UX) ובאופן כללי הופכת את האתר שלכם לגרסה הטובה ביותר שיכולה להיות לו.
יואב לוי, הבעלים של לינקשייק, מסביר בפירוט מה זה אופטימיזציה למנועי חיפוש:
מתי כדאי לבצע אופטימיזציה למנועי חיפוש?
אחרי שמבינים מה זה אופטימיזציה, עולה באופן טבעי השאלה מהו התזמון האופטימלי לבצע אותה. מומלץ בחום להקפיד על כל העקרונות שיפורטו בהמשך כבר בשלב בניית האתר – בדרך זו כבר מהרגע הראשון שהאתר באוויר, הוא בנוי נכון ומניב מקסימום תועלת.
יחד עם זאת, גם בהמשך הדרך, ובעצם בכל נקודת זמן שבה תרצו להבטיח מקסימום ROI (ראשי תיבות של הביטוי Return On Investment, כלומר החזר על ההשקעה באתר), כדאי לבחון – באופן מקצועי ויסודי – האם יש צורך בשיפורים או שמא האתר כבר עומד בציפיות שלכם ממנו. אם אפשר להפיק יותר, המסקנה הנכונה היא כמובן לבצע אופטימיזציה למנועי חיפוש בהתאם למפרט הבא.
הפעולות העיקריות במסגרת אופטימיזציה חכמה למנועי חיפוש
התשובה המלאה לשאלה מה זה אופטימיזציה כוללת בעיקר את הפעולות הבאות:
אופטימיזציה לתגיות מטא
ישנן תגיות שעוזרות לגולשים להבין איזה תוכן יש בכל עמוד באתר ואיך הוא יכול לעזור להם. תגית חשובה אחת היא הכותרת (Title) והתגית החשובה השנייה היא התיאור (Description). ה-Title מוגבל לכ-60-70 תווים ואילו ה-Description לכ-156-160 תווים ולכן חשוב מאוד להיות תמציתיים וממוקדים (טקסטים ארוכים יותר אפשריים, אבל הם יוצגו באופן מקוטע).
אופטימזיציה לתמונות
תמונה מושכת תשומת לב ומעשירה את חוויית המשתמש. חשוב לוודא שהיא חדה מספיק, שיש סינרגיה בינה לבין הטקסט בעמוד, שהיא ממוקמת נכון ושגם מנועי החיפוש מבינים את המשמעות שלה – ולשם כך נעשה שימוש בתגיות Alt ו-Title לכל תמונה. עוד על קידום תמונות בגוגל תוכלו לקרוא כאן.
קבלו 7 תוכנות לעריכת תמונות בחינם >>
ו-10 מאגרי תמונות להורדה בחינם >>
בניית קישורים פנימיים ויוצאים במסגרת אופטימיזציה למנועי חיפוש
אופטימיזציית אתר למנועי חיפוש כוללת גם בחינה מדוקדקת של כל הקישורים בכל הדפים באתר – גם כדי לוודא שאין לינקים שבורים (עמודי שגיאה 404), גם כדי לוותר על קישורים מיותרים (עודף לינקים עלול לפגוע בציון הסמכותיות של העמוד) וגם כדי להבטיח ניווט נוח ויעיל בתוך האתר.
הגדרת מפת אתר נכונה – קובץ Sitemap.xml
מרכיב טכני מאוד – אבל לא פחות חשוב – בתשובה לשאלה מה זה אופטימיזציה. מפת האתר שמוגשת לגוגל באמצעות קובץ Sitemap.xml היא רשימה של כל הדפים שהוא מכיל עם פרטים חשובים לגבי כל דף ודף. במידת הצורך, כדאי ליצור גם מפת אתר נפרדת לסרטונים שמופיעים באתר וגם מפת אתר נפרדת לתמונות. כדי לשתף את מפת האתר עם גוגל, כך שהוא יבין טוב יותר את מבנה האתר, את רמת החשיבות של כל עמוד ועוד, נעזרים בכלי מנהלי האתרים. בדרך זו מובטח אינדוקס מהיר של העמודים הכלולים במפה, כך שכבר תוך זמן קצר אפשר יהיה לראות עלייה בהיקף התנועה לאתר.
ידידותיות למובייל – פרמטר חשוב באופטימיזציה למנועי חיפוש
אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר על הדירוג במנועי החיפוש בימינו הוא הידידותיות של האתר למובייל. בהתאם לכך, קידום אורגני בגוגל מחייב גם התייחסות למרכיב זה ובפרט הבטחת חוויית משתמש מיטבית גם לגולשים בסלולר. אתרים רספונסיביים הם פתרון מצוין, ובכל מקרה חשוב לוודא שהתוכן מותאם גם כן למאפייני הגלישה הייחודיים דרך הסמארטפונים.
אופטימיזציה לאתר לטובת שיפור זמן הטעינה
כמעט כל בני האדם הופכים לקצרי רוח במידה כזו או אחרת כשהם גולשים באינטרנט. אתר שנטען לאט מדי מרתיע את הגולשים. כדאי לקחת בחשבון שהגבול בין "כמה אפשר לחכות? נחפש אתר אחר!" לבין "אוקיי, בואו נראה מה יש לנו באתר הזה" יכול להיות שנייה-שתיים ואפילו פחות – ואם לא תתייחסו לנושא מהירות עליית התוכן אתם עלולים להפסיד לקוחות פוטנציאליים רבים, כולל כאלה שהשקעתם לא מעט משאבים כדי לגרום להם להגיע לאתר, פשוט כי לא תהיה להם הסבלנות להמתין עד שהעמוד שלכם ייטען.
מה עוד כדאי לעשות כדי למקסם את נפח התנועה לאתר?
אופטימיזציה למנועי חיפוש – באנגלית, Search Engine Optimization ובראשי התיבות המוכרים SEO – היא גם מונח רחב יותר שכולל עוד פעולות יקרות ערך. בפרט, מומלצת האופציה של החלפת קישורים, שבעזרתם תוכלו להעלות את סמכות האתר שלכם בעיני גוגל כאשר תשיגו קישורים מאתרים סמכותיים ורלוונטיים לתחום האתר שלכם.
דרך פעולה נוספת במסגרת אופטימיזציה למנועי חיפוש היא הפגנת נוכחות משמעותית ברשתות החברתיות הרלוונטיות לתחום הפעילות שלכם – פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, טוויטר, לינקדין ויש עוד אפשרויות. פרופיל פעיל שממתג אתכם כמקור למידע אמין ומועיל יוביל גם הוא לעלייה משמעותית בהיקף התנועה לאתר – שמהווה כאמור את אחת המטרות העיקריות של אופטימיזציה למנועי חיפוש.
עוד המלצה היא לעבוד עם מומחה קידום אתרים מנוסה. גם אם הבנתם היטב מה זה אופטימיזציה, הסיכוי שתיישמו את כל העקרונות הנ"ל בצורה הטובה ביותר אינו גבוה. בנוסף, זמן הוא משאב יקר מאוד – כך שכדאי לכם להקדיש אותו לתחום שבו אתם באמת מצטיינים ואת ה-SEO להשאיר לאנשי המקצוע המתאימים – יועצי SEO מנוסים.
אהבתם? שתפו את החברים!