שגיאה 404 (Error 404)- מה זה, האם זה מזיק ולמה ואיך לטפל בה?
גם באתרים המוקפדים ביותר והמושקעים ביותר עלולות להסתתר טעויות, ובפרט שגיאה 404 – הקוד שניתן בפרוטוקול התקשורת Http למצב שבו הגולש לוחץ על קישור שמפנה אותו לעמוד לא קיים. עד כמה כדאי להקדיש תשומת לב לעיצוב הדף שמציג את ההודעה על השגיאה? עד כמה חשוב לאתר קישורים שבורים שמובילים לשגיאה 404? מתי מומלץ במיוחד לעבור באופן מסודר על כל האתר? מה אומרים בגוגל על הסוגיה ואיך למנף עמודי 404 לשיפור חוויית המשתמש (UX)? בעמוד זה תמצאו תשובות מפורטות לכל השאלות, ועוד.
אז… מה זה שגיאה 404?
התשובה הפורמלית לשאלה מה זה שגיאה 404 היא הגדרה בפרוטוקול Http שמסדיר את התקשורת באינטרנט. ההודעה error 404 מעידה כי העמוד אליו הגיע הגולש פשוט לא קיים. לפעמים מדובר בעמוד שהיה קיים בעבר אבל נמחק על ידי בעל האתר ובמקרים אחרים הסיבה להפניה השגויה היא הקלדה לא נכונה של כתובת URL בתוך הקישור. עוד מצב שעלול לייצר לינקים שמובילים לשום מקום הוא העברת אתר לדומיין חדש באופן מרושל (למידע נושא בנושא).
גם תקלה בשרת עלולה להניב שגיאת 404, זמנית כמובן. בכל מקרה, גם אם לא מדובר בקטסטרופה, עדיין מומלץ בחום להתייחס לסוגיה הזו, ובמיוחד כחלק מתהליך אופטימיזציה למנועי חיפוש (או בשם המוכר יותר, SEO, כלומר Search Engine Optimization).
מה חושבים בגוגל על קישורים לדפי 404 שאינם פעילים?
באופן מעט מפתיע, גוגל – לפחות על-פי העמדה הרשמית של החברה – לא מתרגשת יתר על המידה משגיאה 404. מצד שני, אחרי 14 שנות פעילות ואינספור אתרים שקידמנו ותחזקנו, אנחנו יכולים לכתוב בביטחון מוחלט שטיפול מקצועי בסוגיה זו מקפיץ את הדירוג של האתר, לעתים באופן משמעותי. בהמשך העמוד תמצאו פירוט לגבי הפעולות הנחוצות, אבל עוד לפני כן כדאי לציין עוד סיבה טובה לא להזניח את 404: חוויית המשתמש של המבקרים באתר – גם של הלקוחות הקיימים שלכם וגם של אלה ששוקלים להצטרף לקהל הלקוחות.
כשאתם נכנסים לחנות ושואלים איפה אפשר למצוא מוצר מסוים, מן הסתם ישנה ציפייה להפניה נכונה. אם תגיעו למקום שאליו נשלחתם ולא תמצאו את מבוקשכם, תתאכזבו. באופן דומה, באינטרנט קיימת ציפייה דומה, ולכן קישורים שבורים עלולים לגרום לגולשים פשוט לצאת מהאתר. גם הודעת שגיאה סתמית מהסוג של 404not found, http 404 או The page cannot be found וכו' עלולה להתפרש ע"י הלקוחות שלכם כחוסר אכפתיות – ולשלוח אותם לחפש את השירות/המוצר אותו חיפשו באתר שלכם אצל המתחרים.
המסקנה המתבקשת: זה הזמן לטפל בנושא והפעולה הראשונה היא לבחון את היקף התופעה, כלומר לבדוק כמה דפי 404 יש באתר שלכם.
חשוב מאד לא להגיש דפי 404 בקובץ מפת האתר שלכם.
איך אפשר לדעת כמה דפי 404 יש באתר?
פשוט מאד: בכלי מנהל האתרים (Google Search Console) ישנה קטגוריה שנקראת 'כיסוי' (ובאנגלית Coverage)ובה ישנו כפתור שנקרא "שגיאות סורק" (Crawl Errors) – לחיצה עליו מספקת את כל עמודי ה-404 שגוגל איתר והצליח לסרוק באתר שלכם. בנוסף, תוכלו לדעת מתי אותו עמוד זוהה כ- Error 404 וגם את מועד הסריקה האחרונה שבה הוא הוגדר כשגיאה.
השלב הבא הוא לטפל בבעיה – באמצעות צמצום היקף התופעה תוך ביצוע הפניות 301 מעמודי השגיאה לעמודים פעילים רלוונטיים, ובנוסף בעזרת עיצוב עמוד 404 ייחודי לאתר שלכם (גם אחרי שנאתר את הקישורים השבורים ונספק להם מענה, עדיין עלול להיווצר בעתיד מצב דומה, וכדאי להיערך גם לכך).
איך למנוע קיום עמודים עם Error 404?
שגיאה 404 מחייבת כאמור התייחסות מקצועית, ובפרט במסגרת תהליך קידום אתרים.
ישנן שתי דרכים מומלצות לצמצום היקף התופעה:
1. הימנעו ממחיקת דפים שאינה הכרחית
אחת הסיבות הנפוצות לקבלת Error 404 היא כאמור דף שהיה קיים בעבר, אך נמחק מסיבה כלשהי. בהתאם, כשרוצים למחוק עמוד מהאתר, כדאי לבחון עד כמה הדבר באמת הכרחי. אם למשל מדובר בדף של מוצר שאתם כבר לא מוכרים, אפשר פשוט להשאיר אותו – ולהוסיף באופן בולט הסבר על כך שכבר לא ניתן לקנות פריט זה, ואפילו המלצות למוצרים אחרים/דומים. לחלופין, אפשר למחוק את הדף ולבצע ממנו הפניית 301 שתעביר את הגולש ממנו למוצר אחר בחנות שלכם, זה הדומה לו ביותר.
אם מדובר בדף תוכן שהפך ללא רלוונטי – דבר שקורה לא מעט במציאות התזזיתית שבה אנחנו חיים – כדאי לשקול את עדכון העמוד כך שתישמר הרלוונטיות שלו. אופציה נוספת היא להוסיף הודעה מודגשת בראש העמוד עם פירוט הנסיבות שהפכו את הדף לחסר טעם ולצידה הפניה לתכנים כן רלוונטיים.
2. בצעו הפניות 301 לדפי 404
הפניה 301 היא דרך אפקטיבית מאוד להקדים תרופה למכה – במקום שהגולשים יגיעו לעמוד לא קיים, הם יופנו אוטומטית לכתובת אחרת שאתם מעריכים שהיא הנכונה ביותר עבורם, כך שחוויית המשתמש שלהם לא תיפגם. בפרט, חשוב להשתמש בכלי זה באופן מסודר ומקצועי כשהאתר עובר לכתובת חדשה. עוד כדאי לדעת שיש גם הפניה 302 – ההבדל בין 301 ל-302 הוא שהראשונה היא הפניה קבועה והשנייה היא הפניה זמנית (למשל במצבים שבהם פריט מסוים עדיין נמכר אבל חסר במלאי ולכן נדרשת הפניה זמנית בלבד למקום אחר).
ועכשיו, קבלו 7 טיפים לעיצוב עמוד 404 ידידותי לגולשים
שגיאה 404 עלולה כאמור להופיע גם אחרי שעברנו על רשימת הקישורים השבורים וטיפלנו בהם. אין צורך להילחץ, אבל כן כדאי מאוד לעצב עמוד שגיאה ייחודי.
כשבמקום הודעה סתמית כמו http 404 או 404not found הגולשים מגיעים לעמוד שגם עוזר להם להגיע למקום נכון עבורם וגם עושה זאת בדרך חיננית, הם מרגישים שאכפת לכם מהם – וכמו שנהוג לומר במקרים האלה, הפכתם את הלימון ללימונדה או לפאי לימון מעולה.
איך עושים את זה נכון? 7 כללי אצבע:
- להקליל – הומור הוא תמיד כלי יעיל במצבים לא נעימים. אפשר להביא אותו לידי ביטוי גם בטקסט וגם באופן ויזואלי.
- להימנע מעומס יתר – טעות בניווט ממילא מייצרת בלבול, ולכן חשוב לשמור על העמוד הזה פשוט ולא לאלץ את הגולשים לגלול אותו.
- להבהיר שהתרחשה שגיאה – וכך לשדר שליטה במצב. מומלץ להשתמש במספר 404, שמזוהה עם התקלה בניווט.
- להתנצל – סליחה תמיד מתקבלת בברכה.
- לשמור על השפה העיצובית של האתר – כדי שהגולשים יבינו מיד שהם עדיין באתר שלכם.
- להציע קישורים אלטרנטיביים – ובפרט גישה מהירה לדף הבית. מומלץ לא להרבות באופציות, כדי לא לבלבל את הגולשים.
- להניע לפעולה – הגעה לעמוד 404 מייצרת מטבעה אי ודאות, וכדי לא לאבד את הגולש חשוב להניע אותו לפעולה הרצויה מבחינתכם.
וכדי לעזור לכם עוד יותר להבין איך העמוד הזה אמור להיראות, הנה דוגמאות לעמודי שגיאה מוצלחים במיוחד: